OM TANG OG TARE I MAT

OM TANG OG TARE I MAT

Tang og tare vil tilføre retten vitaminer som i landplantene, mer mineraler enn noen annen matvaregruppe og umami gjør retten velsmakende.

Næringsverdiene avhenger også av høstetid og vannkvalitet / geografi. Tang inneholder proteiner, fettstoffer som Omega 3 og antioksidanter.

Steking og koking/forvelling/blanchering senker næringsinnholdet i tang og tare.

Rapporten Utfordringer knyttet til prosessering og analyse av norsk tare, med fokus på sukkertare og butare fra Nofima viser at ved blanchering fjernes mer enn 90% av jod innholdet.

Havforskningsinstituttet forsker både på næringsstoffer og fremmedstoffer i tang og tare.

Komplett næringsinnhold vil etterhvert komme i matvaretabellen.no. 

Kilder: Havforskningsinstituttet

OM JOD I TANG OG TARE

OM JOD I TANG OG TARE

Det er like uheldig å ha for lite jod som for mye jod.

Anbefalt daglig inntak av jod er minimum 150 mikrogram og maksimum 600 mikrogram.

Bilde viser anbefalt minimum og maksimumsnivå for daglig jod inntak av tørket sukkertare.

Tørket sukkertare

I Norge i dag er det generelt mer mangel på jod enn det motsatte.

Brunalgene med tang og tare har mye jod i seg, aller mest jod er det i fingertare og sukkertare.

Steking og koking/forvelling/blanchering/fermentering senker næringsinnholdet av jod i tang og tare.

Rapporten Utfordringer knyttet til prosessering og analyse av norsk tare, med fokus på sukkertare og butare fra Nofima viser at ved blanchering fjernes mer enn 90% av jod innholdet.

Det beste for næringsopptaket av tang og tare er å spise små mengder jevnlig.

Personer med stoffskifteproblemer bør ta kontakt med lege før de spiser tang og tare. Mattilsynet anbefaler gravide og ammende ikke å spise tang og tare før mer forskning er på plass slik Havforskningsinstituttet har anbefalt. 

Kilde Havforskningsinstituttet